پایان قرارداد یک کارمند می تواند زمان سختی باشد، بنابراین باید با احتیاط رفتار شود.هدف این است که فسخ قرارداد را به خوبی مدیریت کنیم، بنابراین نتایج تا آنجا که می توانند مثبت باشند. هنوز باید حرفه ای باشید و روند صحیح پایان قرارداد را دنبال کنید.پیروی از روند قانونی صحیح، اجتناب از فسخ نادرست و ادعاهای اخراج ناعادلانه نیز مهم است.
این راهنما نحوه پایان دادن به قرارداد، دلایل آن و نحوه رعایت قانون در این فرآیند را توضیح می دهد.همچنین میتوانید فرم تسویه حساب پرسنل را سایت مشاوره کسب وکار کاسب یار دریافت کنید
نحوه فسخ قرارداد
هم شما و هم کارمندتان می توانید تصمیم بگیرید که قرارداد خود را خاتمه دهید. فسخ قرارداد می تواند با استعفای کارمند یا اخراج یک کارمند انجام شود.
استعفا
هر از گاهی، کارمندان کسب و کار شما را ترک می کنند. آنها ممکن است به دلایل مختلفی شغل خود را ترک کنند.
اطمینان حاصل کنید که روند استعفای صحیح را دنبال می کنید. این می تواند به شما کمک کند از ادعای اخراج ناعادلانه یا اختلافات در جلسات دادگاه جلوگیری کنید.
اخراج ها
نگرانی بزرگ برای کارفرمایانی که اخراج می کنند این است که آیا این کار غیرقانونی تلقی می شود یا خیر.
در پایان قرارداد باید انواع مختلفی از اخراج را در نظر بگیرید. برخی از آنها غیرقانونی هستند، بنابراین مطمئن شوید که روند صحیح هر یک را رعایت می کنید.
اخراج منصفانه
اخراج منصفانه به این معنی است که شما معقولانه عمل کرده اید و یکی از دلایل زیر را بر اساس قانون حق استخدام 1996 بیان کرده اید:
- رفتار: برای رفتار نامناسب.
- قابلیت: زمانی که یک کارمند قادر به انجام کار خود نیست یا دارای صلاحیت های اشتباه است.
- افزونگی: زمانی که شغل آنها دیگر مورد نیاز نیست.
- دلیل قانونی: زمانی که قانوناً نمی توانند کار خود را انجام دهند.
- یک دلیل اساسی: می تواند برای پایان قرارداد با مدت معین باشد.
اخراج ناعادلانه
اخراج ناعادلانه زمانی است که قرارداد کارمند بدون دلیل قانونی معتبر از جمله:
- دلیل ممکن است ناعادلانه باشد.
- دلیل اخراج صحت نداشت.
- یک کارفرما غیر منطقی عمل کرد.
- روال مناسب توسط کارفرما رعایت نشد.
اخراج نادرست
اخراج های نادرست زمانی اتفاق می افتد که کارفرما هنگام فسخ قرارداد، آن را زیر پا بگذارد. این اغلب با اخراج ناعادلانه اشتباه گرفته می شود.
مطالبات غرامت مربوط به پرداخت ها و مزایا برای مدت باقیمانده قرارداد است.
اخراج سازنده
هنگامی که یک کارمند در نتیجه اقدامات کارفرمای خود استعفا می دهد، این منجر به نقض قرارداد می شود.
شایع ترین دلیل نقض اصطلاحات ضمنی است. در این صورت، اعتماد و اطمینان متقابل بین کارفرما و کارمند از بین رفته است.
افزونگی
وقتی کسب و کار یا محل کار شما در حال بسته شدن است یا تغییرات به این معنی است که به کارگران کمتری نیاز دارید، می توانید اخراج کنید.
تعدیل کار می تواند تأثیرات مختلفی بر کسب و کار شما و کارمندان درگیر داشته باشد.
بنابراین، شما باید یک رویه رسمی برای تعدیل نیرو داشته باشید و حقوق و حقوق قانونی کارمندان را در اختیار آنها قرار دهید.
رویه رسمی شما باید شامل مراحل زیر باشد:
- برنامه ریزی و انتخاب.
- جستجوی داوطلبان در صورت نیاز
- مشاوره با کارکنان.
- اخراج ها
- تجدید نظر.
نحوه حمایت از کارمندان مازاد بر کار
بیکاری می تواند برای کارکنان استرس زا باشد. اما برای کسانی که میمانند، اعلام تعدیل میتواند بر روحیه و بهرهوری تأثیر بگذارد.
بنابراین، یک روش افزونگی خوب باید شامل حمایت از کسانی باشد که مازاد بر کار هستند. این می تواند شامل کمک به یافتن شغل جایگزین و مشاوره باشد.
اطلاعیه پایان قرارداد
اگر کارمندی در حال ترک است یا اخراج شده است، مهم است که بدانیم دوره اعلان او چقدر است. این به شما این امکان را می دهد که برنامه ریزی کنید و به کسب و کار خود کنترل بیشتری بر موقعیت بدهید.
اگر کارمندی اخطار داد، باید استعفای او را بپذیرید. همچنین باید به صورت کتبی با آخرین روز کاری آنها موافقت کنید.
حتی اگر قرارداد کتبی وجود نداشته باشد، باید به کارکنان پس از پایان کارشان اطلاع رسانی منطقی داده شود.
آیا می توان قرارداد را به هم زد؟
بله، قراردادها (Contract) می توانند شکسته شوند. به دلایل زیادی هم کارمند و هم کارفرما می توانند آن را نقض کنند.
اگر یکی از طرفین هر یک از موارد زیر را انجام دهد ممکن است رخ دهد:
- از انجام وظیفه خودداری می کند.
- آیا چیزی قوانین رفتار را نقض می کند.
- شما را از انجام کاری که باید انجام دهید باز می دارد.
قراردادهای مدت معین
قراردادهای مدت معین روش خوبی برای استخدام کارگران برای مدت زمان محدود است.
آنها معمولاً برای پوشش دادن کارمندان به هنگام استفاده از انواع خاصی از مرخصی، مانند مرخصی والدین، مرخصی استعلاجی و اشتغال فصلی استفاده می شوند.
این نوع قراردادها معمولاً زمانی که توافق و تاریخ به دست آمد پایان می یابد.
وقتی نوبت به پایان یک قرارداد می رسد، باید مطمئن شوید که منصف هستید و از قانون پیروی می کنید.
اگر حقوق کارمندان خود را نادیده بگیرید، ممکن است علیه آنها تبعیض قائل شوید. این می تواند منجر به پرداخت غرامت پرهزینه و جلسات دادگاه قانونی شود.
- ۰۱/۰۶/۳۱