مشاور کسب و کار شما

۱ مطلب در دی ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

از لازمه های حضور در مصاحبه استخدامی، فرم استخدام است که به صورت یک پرسشنامه از سوی کارفرما تنظیم می‌شود و برای پاسخگویی در اختیار کارجو قرار می‌گیرد. پاسخگویی کارجو به فرم استخدام، فرایند استخدام را راحت تر می‌کند. فرم استخدام پس از ارسال رزومه مهمترین مرحله مصاحبه می‌باشد.

مزایا و معایب فرم استخدام

هدف سازمان ها از فرم استخدام

فرم های استخدام معمولا برای سه هدف اصلی ایجاد می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دسترسی به اطلاعات کارجو

مهم‌ترین هدف سازمان ها از فرم پذیرش نیروی انسانی، غربالگری اولیه کارجو است. معرف ها، سوابق کاری، سوابق تحصیلی و …. از جمله اطلاعاتی هستند که از طریق این فرم ها به کارفرما انتقال پیدا می‌کنند. 

همچنین این فرم ها شامل اطلاعات دیگری از جمله مهارت به زبان های مختلف، نوع همکاری و … که مرتبط به شغل هستند را نیز شامل می‌شوند. بنابراین کارفرما با نگاهی گذرا به این فرم ها می‌فهمد که رزومه کدام کارجو ارزش بررسی بیشتری را دارد. 

آشنا شدن بهتر با کارجویان

معمولا در نوشتن رزومه، در سوابق کاری و مهارت ها، مبالغه می‌شود تا بتواند روی کارفرما تاثیرگذار باشد و این ممکن است کسی که در رزومه نویسی مهارت دارد بتواند با مهارت کاری کمتر استخدام شود و حق کسی که در رزومه نویسی مهارت ندارد اما مهارت شغلی بالایی دارد ضایع شود که این به ضرر سازمان نیز می‌باشد.

بنابراین با فرم استخدام کارفرما می‌تواند ویژگی های رفتاری و شخصیتی و همچنین مهارت های شغلی کارجو را بسنجد.

امضا گرفتن از کارجو برای تضمین اطلاعات

از دیگر دلایل سازمان ها برای استفاده از فرم پذیرش کارجو، گرفتن امضا از کارجو برای تصدیق اطلاعات است. در رزومه کارجوها می‌توانند هرگونه اطلاعات نادرستی را در رزومه خود وارد کنند و هیچ تعهد قانونی برای درست بودن موارد ندارند. سازمان ها با ایجاد فرم استخدام از کارجو در رابطه با صحیح بودن اطلاعات امضا می‌گیرند تا در صورت درست نبودن اطلاعات بتوانند اقدامات قانونی انجام دهند.

اطلاعاتی که در فرم استخدام شرکت از کارجو خواسته می‌شود

در فرم استخدام سازمان ها اطلاعاتی از کارجو گرفته می‌شود که عبارتند از:

فرم استخدام

اطلاعات شخصی

اولین چیزی که در فرم های استخدام از کارجو خواسته می‌شود، اطلاعات شخصی کارجو اعم از نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت، شماره تلفن، تاریخ تولد، سوابق قضایی و … می‌باشد.

سوابق تحصیلی

در بسیاری از سازمان‌ها جزئیات سوابق تحصیلی شما مانند مدرک تحصیلی، دانشگاه هایی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید، معدل … از شما خواسته می‌شود.

سابقه کار

سابقه کار از مهم‌ترین اطلاعاتی است که کارجو باید در فرم استخدام وارد کند. این اطلاعات شامل محل کار کارجو، سابقه کاری، عنوان شغل و مسئولیت قبلی، کارفرما و … می‌شود.

معرف

در فرم همکاری برخی از شرکت ها از شما می‌خواهند تا اطلاعات معرف خود ماند شماره تلفن، نسبت شما با معرف و … را در اختیار کارفرما قرار دهید.

انواع فرم های استخدام

فرم درخواست اشتغال به کار از نظر شکل و نوع ارائه به چند دسته تقسیم می‍‌شوند که عبارتند از:

فرم استخدام آنلاین

ارزشمندترین نوع پرسشنامه برای جذب نیرو فرم استخدام آنلاین است. در این نوع جذب نیرو، لینک فرم برای متقاضی فرستاده می‌شود و کارجو به صورت آنلاین فرم را تکمیل می‌کند. اما باید در نظر داشته باشید که طراحی فرم استخدام آنلاین ممکن است هزینه های زیادی در بر داشته باشد.

فرم استخدام حضوری

برخی از سازمان ها ترجیح می‌دهند متقاضیان را به مصاحبه حضوری دعوت می‌کنند. این نمونه فرم به صورت کاغذی است که قبل از جلسه توسط کارجو تکمیل می‌شود.

مزایای استفاده از فرم استخدام

مزایای استفاده از فرم استخدام عبارتند از:

  • با استفاده از فرم استخدام می‌توان اطلاعات کارجو را سریع تر جمع آوری کرد و به روند استخدام سرعت بخشید. 

  • فرم استخدام شامل سوالات استانداردی است که می‌شود بدون نقض حریم خصوصی فرد اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کرد.

  • با استفاده از فرم استخدام، به راحتی می‌توان اطلاعات هر کارمند را ذخیره کرد تا در آینده در صورت بروز اختلافات از آن استفاده شود.

تکمیل فرم استخدام

نتیجه گیری

شما در این مقاله با انواع فرم استخدام و ویژگی های آن آشنا شدید. فرم استخدام می‌تواند در جمع آوری اطلاعات کارجو و تسریع فرایند استخدام کمک کند. همچنین ریسک پیش آمدن مشکلات در آینده را به حداقل می‌رساند زیرا قابلیت بایگانی و ذخیره سازی را دارد.

سایت کاسب یار ارائه دهنده انواع فرم های استاندارد اداری می‌باشد. برای دانلود و دریافت انواع فرم ها و فاکتور ها می‌توانید به وب سایت کاسب یار مراجعه کنید.

  • علیرضا کتیرایی